وادی سیزدهم

وادی سیزدهم

بر اساس پروتکل درمان اعتیاد در کنگره ۶۰ ( DST) برای رهایی کامل از اعتیاد و قطع تمامی بندها و پیوند های اعتیاد با شهر وجودی انسان ، بایستی سه ضلع مثلث درمان اعتیاد ، یعنی جسم ، روان و جهان بینی به موازات یکدیگر و با پشتیبانی یکدیگر به تعادل و سلامتی برسند .

معمولا هر هر یک از دستورجلسات سالانه کنگره ۶۰ به یکی از این اضلاع مربوط می شود . فرود دستور جلسه این هفته بر روی ضلع جهان بینی درمان اعتیاد است و اگر این فرود درست باشد و پیام این دستور جلسه یعنی وادی سیزدهم را با گوش جان بشنویم ، تغییر شگرفی در دیدگاه و جهان بینی ما به وجود می آید و بسیاری از پیوندها و مسائلی که تارهای وجودی ما را به نادرستی به هم وصل نموده است ، گسسته خواهد شد .

وادی سیزدهم می گوید : پایان هر نقطه سرآغاز خط دیگری است .

ممکن است در تفکرات و دیدگاه های ما این گونه جا افتاده باشد که بسیاری از مسایل زندگی ما و موضوعات و اهدافی که برای رسیدن و دستیابی به آن ها تلاش می کنیم ، روزی به پایان خواهد رسید و .از آنجاییکه تصویری از وقایع بعد از این پایان نداریم ، بنابراین نقطه پایان را به عنوان پایان قطعی و تمام شدن می انگاریم و قدر مسلم چنین برداشتی می تواند در حس و تفکر ما ایجاد ناامیدی و یاس و یا سهل انگاری نماید .

اگر بخواهیم برای این موضوع مثال بیاوریم می توانیم به تکیه کلامی که در فرهنگ عامیانه خیلی از آن استفاده می شود ، اشاره نماییم . آن تکیه کلام این است . “خوب بعدش چی” حتما این جمله را زیاد شنیده ایم . مثلا شخصی در حال طی کردن تحصیلات مقطع متوسطه است ،ممکن است او تصور کند که نتواند وارد دانشگاه شود و پایان دوره متوسطه برای او پایان دوره تحصیلات باشد و به همین دلیل نسبت به ادامه موفقیت آمیز تحصیلش ناامید شود و بگوید درس بخوانم که چه شود ، بعدش چی ، در بعد وسیع تر اگر بخواهیم مثال بیاوریم می توانیم به بعضی دیدگاه ها در خصوص زندگی اشاره کنیم و مثال بیاوریم بعضی ها اعتقادی دارند به آخرت و زندگی پس از مرگ ندارند و پایان زندگی را پایان همه چیز می دانند و همین مسئله باعث می شود مسیر زندگی را به درستی طی ننمایند . خیلی ها در موارد و رویدادهای جزئی زندگی نیز با پایان هر دوره یا وضعیتی دچار ناامیدی و یاس می شوند. اگر مسئولیتی در جایی داشته اند با پایان دوره مسئولیت ممکن است فکر کنند که همه چیز تمام شده است .

وادی سیزدهم نکته بسیار مهمی را مطرح می کند که دقیقا احساسات و تفکرات از این دست را کاملا از بین می برد و به ما می آموزد که پایان هز نقطه سرآغاز خط دیگری است ، اگر دوره ای تمام می شود ، دوره ای دیگر آغاز می شود ، اگر روزی به پایان می رسد روز دیگری آغاز می شود ، اگر دوره تحصیلات به پایان می رسد دوره دیگری می تواند آغاز شود ، اگر زندگی به پایان می رسد ، به شکل دیگری آغاز می شود ، هر پایانی به منزله آغاز دیگری است و اگر پایانی در کار نباشد آغازی نیز نخواهد بود ، بنابراین از پایان نباید دلتنگ و یا نا امید باشیم، بلکه بایستی آماده آغازی دیگر باشیم .

نکته ظریف و بسیار مهمی که در این آغاز و پایان ها مطرح می شود این است که چگونه مراحل ، دوره ها و مقاطع را به پایان می رسانیم ، زیرا این چگونگی و یا کیفیت پایان در کیفیت آغاز نقش بسیار مهمی دارد ، خیلی ساده اگر بخواهیم اشاره کنیم باید بگوییم که خط به خط داستان زندگیمان را خودمان می نویسم اگر خطی را خوب بنویسیم و به پایان ببریم ، خط بعدی را نیز خوب شروع خواهیم کرد .

این مسئله تماما ً در اختیار ماست که خط بعدی را چگونه بنویسیم از هم اکنون تعیین می کنیم که خطوط بعدی زندگی ما چگونه باشد ، آیا سرشار از شادی ها و موفقیت ها باشد و یا آکنده از غم و اندوه و و با بار منفی و شکست . اگر تا کنون داستانی مصیبت بار را برای زندگی خود نوشته ایم می توانیم از این به بعد را درست و آنطور که دوست داریم بنویسیم . البته اگر بخواهیم . وادی سیزدهم به ما می آموزد که همیشه بایستی در آماده باش کامل برای رویدادهای زندگی باشیم و بدانیم که بعد از هر پایان ، آغازی دیگر است که شروع می شود و هیچ وقت پایانی بدون آغاز دیگر وجود ندارد ، داستان زندگی ما هیچ وقت تمام نمی شود ، همیشه جاری و ساری است و ما همیشه خواهیم بود ، اما چگونه بودن و چگونه ادامه دادن ، چگونه به پایان رساندن و چگونه آغاز کردن است که بسیار مهم است . اگر در صراط مستقیم باشیم و قوانین زندگی را بدانیم و به مسئولیت های خود واقف باشیم و کارمان را درست انجام دهیم ، قدر مسلم اکثر این پایان ها و آغاز ها دلچسب و شیرین خواهد بود .

و اما مسئله اصلی خودمان یعنی درمان اعتیاد .

اگر دقت کنیم وادی سیزدهم جزء آخرین وادی هاست و بعد از وادی سیزدهم فقط یک وادی وجود دارد یعنی وادی چهاردهم ، آیا تا به حال پرسیده ایم چرا موضوع ” پایان هر نقطه سرآغاز خط دیگری است ” ، در سیزدهمین وادی مطرح شده است ؟

اگر چهارده وادی کنگره ۶۰ را به عنوان سرفصل های آموزشی جهت به تعادل رساندن ضلع جهان بینی درمان اعتیاد در نظر بگیریم و فرض را بر این بگیریم که در دوره سفر اول ودرمان اعتیاد ، شخص به طور نسبی با این وادی ها و قوانین آشنا می شود و همزمان مسیر درمان اعتیاد و به تعادل رسیدن جسم و روان را می پیماید ، بنابراین در پایان دوره درمان و سفر اول به وادی سیزدهم می رسد .

وادی سیزدهم ضمن اینکه حامل پیامی عام و بسیار مهم برای تمام امورات زندگی ماست و از جزئی ترین تا کلی ترین مسایل زندگی را در بر می گیرد ، حامل یک پیام اختصاصی برای درمان اعتیاد نیز می باشد و آن این است که به فرد می آموزد که بداند پایان سفر اول ، پایان کار نیست و پایان سفر اول به معنی آغاز سفر دوم است .هر چند کنگره ۶۰ معتقد است که در سفر اول و با به تعادل رسیدن ساختارهای جسم ، روان و جهان بینی ، مصرف کننده مواد مخدر به درمان کامل می رسد اما برای رسیدن به تعادل بیشتر و پایه های مستحکم، بایستی در سفر دوم نیز همانند سفر اول با تمام توان پیش برود .

نباید تصور کند که سفر اول من به پایان رسید و دیگر همه چیز تمام شده است . خیر، پایان این نقطه سرآغاز خط دیگری است و برای خوب نوشتن خط بعدی یعنی سفر دوم نیز بایستی مانند نوشتن خط اول یا همان سفر اول ، کوشا و فعال بود ، وادی سیزدهم با این جمله کوتاه و مختصر پیام بسیار مهم و وزینی را به ما ارائه می کند که می تواند رنگ و لعاب دیگری به زندگی ما بدهد .

وادی سیزدهم ما را امیدوار به ادامه موفقیت آمیز زندگی می نماید و به ما می فهماند که آغازهای بیشمار در انتظار ماست . پس این سرا ، سرای توقف ، رکود و سکون و یاس و نا امیدی نیست ، یک سفر اولی سفر اول را تمام می کند ، شخص دیگری سفر اول را آغاز می کند ، شخصی به درمان اعتیاد می رسد ، شخصی دیگری خود را به عنوان تازه وارد معرفی می کند . سفر اول تمام می شود ، سفر دوم آغاز می شود و بایستی کمک راهنما بشود . کمک راهنما می شود ، باید رهجو جذب کند ، رهجو می گیرد ، بایستی رهجو به رهایی برسد . رهجویی به رهایی می رسد و رهجویی دیگر وارد لژیون می شود و این داستان همچنان ادامه دارد  تا جایی که چشمانمان در این دنیا بسته می شود و بلافاصله در دنیایی دیگر باز می شود و می گوییم : سلام علیکم .

به شما عزیزان توصیه می کنیم برای درک بیشتر وادی سیزدهم و اهمیت آن در مقوله درمان اعتیاد و دیگر امور زندگی ، سی دی مربوط به این وادی و همچنین متن کامل وادی نوشته مهندس حسین دژاکام را تهیه نمایید و از آن ها استفاده کنید .

منبع وبسایت کنگره 60

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پشتیبانی