خلاصه سی دی سیگار و جایگزینی آن

خلاصه سی دی سیگار و جایگزینی آن

خلاصه‌ای از سی دی سیگار و جایگزینی آن

سی دی سیگار برایم خیلی آموزنده بود. استاد می‌فرمودند که تریاک برای طبیعت لازم هست برای حیاط لازم هست؛ منافع خودش را دارد، مثل آب، خیلی‌ها در آب؛ در استخر، دریا و سیل خفه می‌شوند و می‌میرند آن‌وقت هم باید بگوییم که چرا خداوند آب را خلق کرده است؟ آ ب را خلق کرده، آب هم جایگاه و منافع خودش را دارد. خیلی مثال می‌شود زد، خداوند هیچ‌چیزی را جهت بیهودگی خلق نکرده است بنابراین هر چی در طبیعت هست بستگی به انسان‌ها دارد که انسان‌ها چگونه از آن استفاده می‌کنند؛ وقتی سیل و زلزله این‌ها برای نابودی بشر وجود دارد، مثل ایدز و خیلی بیماری‌های دیگر چه قدر انسان‌ها براثر مواد مخدر اُوردوز کردن که باعث مرگشان شد؛ اگر آن‌ها را حساب کنیم، اگر این‌ها را با هم جمع کنیم به‌اندازه تلفات سیگار نمی‌شود.

حالا می‌گوییم چرا پس در جهان تلفات سیگار آن‌قدر جلویش گرفته‌شده اما جلوی تریاک گرفته نشده است تلفات سیگار از تریاک هم بالاتر است، استاد می‌گوید که نمی‌خواهم از تریاک دفاع کنم.

درگذشته سیگار اولاً این‌جوری نبود سیگارت به‌اصطلاح این‌جوری نبود که سیگار توتون، تنباکو یا چپق می‌کشیدند آن‌ها هم مخرب بود، یا قلیان درست‌شده بود، قلیان را استفاده می‌کردند. سیگارهای بزرگ کوبایی، دیدید که سیگار کلفتی هست یا پیپ یا چپق بود پیپ هم یک نوعی چپق بود که از آن استفاده می‌شد؛ که بعداً یک شخصی آمد سیگار را به این شکل درآورد که قابل‌دسترس همه باشد در کاغذ توتون پیچید به این شکل درآورد.

اقتصادی کرد که برخی کشورها هم از این طرح پشتیبانی کردند به‌نحوی‌که ژست بسیاری از شخصیت فیلم‌ها شخص سیگار به لب و مشروب‌خوار شد پشت همه این‌ها یک سری مقاصد است. یکسری مسائل اقتصادی هم‌پشتش هست شاید مثلاً سیگار مال یک کشور خاصی بود سرمایه‌گذاری بود، جلویش را نگرفتند، ترویجش کردن، تبلیغ هم کردن قبلاً شما نگاه می‌کردی تمام فیلم‌های سینمایی یکی از ژست‌هایش ژست‌های با سیگار بود. اگر جان وین را می‌دیدی داشت سیگار می‌کشید. این‌ها همه در فیلم‌ها با سیگار بودن مشروب خوردن و سیگار کشیدن بین این طوایف بود شاید بعضی‌اوقات مسائل اقتصادی مسائل سیاسی هست یکسری سیاست‌هاست که ما سر در نمی‌آوریم که بهتر فکرشم نکنیم.

در خیلی چیزها اولین چیزی که هست سیاست است و سیاست سیگار هم همین‌طور بود این‌قدر درگذشته‌ها باعث شیوع سیگار شد یک موقعی گفتن سیگار ضرر دارد سیگار نکشید نباید بکشید خطراتی دارد مرگ دارد برای حنجره ضرر دارد اما کارخانه سیگارسازی آمدن روی سیگارهایشان یک عکس قدیمی عکس‌های ظریف و نحیف می‌انداختند از لاغری و ظریف استفاده کردن برای تبلیغات سیگار یک‌دفعه در تبلیغاتشان آدم‌های خشن را نشان می‌دادند روی پاکت سیگار عکس کابوی قوی مینداختن که روی اسب نشسته بعد پیامشان این بود که سیگار نباید بکشید سیگار مال بچه‌ننه‌ها نیست مال آدم‌های قوی مثل کابویی‌ها که سیگار می‌کشند ولی باورمان نمی‌شود مرگ برای همه هست. در هرلحظه ممکن است بمیریم ولی باورمان نمی‌شود. در مورد سیگار هم هینطور هست باورمان نمی‌شود که یک روز سر ما هم این بلا خواهد آمد.

سیگار مثل خیلی چیزهای دیگر ضرر دارد وقتی‌که انتظاری نداری سرطان حنجره می‌گیری درست لحظه‌ای که انتظارش را نداری سرطان ریه می‌گیری در لحظه‌ای که انتظارش را نداری سکته قلبی، درست در لحظه‌ای که انتظارش را نداری یک بیماری دیگر سراغت می‌آید.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ما ریه هست اگر ریه‌ای که سیگاری نیست؛ یک سلول‌هایی هست که ریه را تمیز می‌کند وقتی‌که تنفس می‌کنیم اگر ما یک ریه‌ای سیگاری هست نگاه کنیم مثل قیر شده در کالبدشکافی اگر بیایم کسی که سیگار نمی‌کشد ریه شفاف خوش‌رنگ صورتی دارد ولی آن‌کسی که سیگار می‌کشد ریه‌ای کاملاً سیاه کاملاً کثیف است که تمام سلول‌ها را همه دود و همه را قیر گرفته است. چون اکسیژن کافی به سلول‌ها نرسیده است کسی که سیگار مصرف می‌کند بیشتر سرما می‌خورد. استاد می‌فرمایند؛ وقتی من سیگار را گذاشتم کنار سرماخوردگی‌ام خیلی کم شد، یک‌وقت‌های سالی دو سالی سه سالی پیش می‌آید آن هم سه یا چهار روز طول می‌کشد.

ما اگر صورت‌مسئله آن قضیه را بدانیم، ممکن است آن مسئله را بتوانیم حل کنیم اگر صورت‌مسئله را ندانیم قادر به حل آن مسئله نیستیم. این در مورد درمان سیگار صادق است در مورد مواد مخدر هم صادق است. در درمان سیگار ما باید بدانیم که سیگار چه‌کار می‌کند بارها به شما گفتن بله سیگار باعث سکته می‌شود سیگار چهار هزارتا سم دارد فقط یکی را بدانیم که ریه‌ها را تبدیل به یک دوده بخاری می‌کند همین یک دونه کافی است. افرادی که سیگاری هستند تعداد خیلی کم قادر هستند که سیگار نکشند بقیه برایشان امکان‌پذیر نیست و برایشان دشوار هست.

برای هرکسی پیش آمد است که ۳۰ یا ۴۰ بار درمان کرده چرا به درمان نرسیدند، برای نکشیدن پس این راه‌های غلط است. گفتم به خاطر همین است که در مسئله درمان اعتیاد، همه می‌خواهند که درمان کنند، قصاب می‌خواهد درمان کند، کمپ می‌خواهد درمان کند، نیروی انتظامی می‌خواهد درمان کند، دژاکام می‌خواهد درمان کند، در ماهواره قرص‌های سناتور را معرفی می‌کنند که اعتیاد را درمان می‌کند و چهارتا خاصیت دارد، چرا تا حالا درمان نکردند؟ پس این‌ها غلط هست پاسخ اصلی این است که مواد سیگار هم عملیات جایگزین انجام بگیرد.

سیگار، برای شخص یک کاری انجام می‌دهد یک کاربردی دارد دیوانه نیست که توتون را دود می‌کنند چرا برگ خیار یا یونجه دود نمی‌کنند، فقط توتون و تنباکو را می‌کشند، جواب می‌دهد. به دلیل اینکه تنباکو یک ماده‌ای دارد به نام نیکوتین و از سد خونی مغز می‌گذرد وارد سیستم می‌شود یک‌چیزی شبیه نیکوتین هم ما در مغز داریم که باعث آرامش و آسایش می‌شود و ما انسان‌ها دچار یک حالت خوبی می‌شویم و بعد یواش‌یواش جایگزین می‌شود چون شبیه آن را در بدنمان داریم و الآن در کنگره ۶۰ درمان سیگار با آدامس نیکوتین هم انجام می‌شود.

در ادامه امیدوارم همهٔ ما انسان‌ها زندگی بدون سیگار و قلیان و مواد مخدر داشته باشیم و خدا را شکر که در مسیر کنگره ۶۰ قرار گرفتیم تا با روش Dst و داروی درمان آن بتوانیم به درمان سیگار یا خیلی دیگر از مواد اعتیادآور مضر برسیم تا هم بتوانیم سالم بمانیم و جامعه بهتری داشته باشیم. من هم به خودم قول دادم که همیشه پشتوانه همسرم باشم و به او امید بدهم که با ترک کردن سیگار می‌تواند زندگی خیلی سالمی داشته باشد.

و از آقای مهندس حسین دژاکام تشکر می‌کنم که این صورت‌مسئله‌ها را در اختیار ما گذاشته و به آن آگاهی‌های که می‌خواهیم برسیم.

منبع وبسایت کنگره 60

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پشتیبانی