مضرات و فواید سیگار و درمان آن

مضرات و فواید سیگار و درمان آن

اگر جسمِ انسان را به یک شهرکِ صنعتی تشبیه کنیم. کارخانه ای در آن وجود دارد به نام مغز که وظایفِ مهمی را به عهده دارد و قلب طَپنده این شهرکِ صنعتی است. در کارخانه ی مغز آزمایشگاه های متفاوتی وجود دارد که در آن موادِ شیمیایی برای تولیداتِ کارخانه را ساخته و فرآوری می کنند. این موادِ شیمیایی در واقع همان موادِ اولیه ای هستند که یک کارخانه برای تولیدِ محصول ِخودش نیاز دارد.

افرادی که در این آزمایشگاه ها کار می کنند سلول های عصبی یا نورون نامیده می شوند. هر کدام از این افراد دانشِ ساختِ نوعی موادِ شیمیایی را فرا گرفته اند و هر کدام در آزمایشگاهِ مخصوصِ به خود مشغولِ به فعالیت هستند. یکی از این آزمایشگاه ها در کارخانهِ مغز، آزمایشگاهِ ساختِ ماده ای به نام استیلِ کولین است.

استیلِ کولین بر نحوه عملکرد قلب، عضلات ماهیچه ای (عضلاتی که ما به صورت ارادی از آن استفاده می کنیم مانند عضلات دست و پا و…)، خواب، حافظه، یادگیری، میزان اشتها و حالت های روانی مانند آرامش، استرس و … تإثیر بسزایی دارد.

در جسمِ ما قسمت هایی وجود دارد که مانندِ کارخانه های دیگری هستند که برخی مواد اولیه و یا همان مواد شیمیایی را از کارخانه مغز گرفته تا از آن برای تولیدِ محصولات خود استفاده کنند. وظیفه این کارخانه ها دریافت این مواد و تزریق آن ها به ماشین آلاتِ صنعتی بخشِ خود است. استیل ِکولین نیز که پیشتر توضیح دادیم از این دسته مواد شیمیایی است. همانطور که گفتیم استیلِ کولین مانند موادِ اولیه برای تولیدِ محصولات یک کارخانه است و طبیعتاً این موادِ اولیه باید از طریق ماشین آلات تبدیل به محصولِ نهایی بشوند.

این ماشین های صنعتی همان گیرنده های موجود  در بخش های مختلفِ جسم است که وظیفه دریافت استیلِ کولین را به عهده دارند. گیرنده های استیلِ کولین دو نوع هستند که مبحث، اینجا در رابطه با گیرنده های نیکوتینی است. این گیرنده ها هم استیل کولین را دریافت کرده و هم نیکوتین موجود در مواد خارجی مانند خوارکی ها و سیگار، قلیان است را جذب می کنند.

به مرور زمان بر اثر مصرف میزان مشخصی از نیکوتین به صورت مداوم مانند مقدار نیکوتین موجود در سیگار و یا قلیان، سلول ها و یا افرادی که در آزمایشگاه تولید استیلِ کولین مغز فعالیت می کنند، تولیدات آن ها به حداقل می رسد و گیرنده های این مواد دائم در انتظار رسیدن موادِ اولیه از بیرون جسم که از طریق سیگار و قلیان تأمین می شود هستند.

یعنی نیکوتین به مرور زمان جایگزینِ مواد شیمیایی جسم می شود و جسم دیگر از تولیدات خود دست می کشد. در نتیجه در صورتِ نرسیدنِ نیکوتین به گیرنده های جسم کارکرد شیمیاییِ بدن دچار اختلال می شود و فرد به اصطلاح واردِ حالتی به نام نسخی می شود.

نسخی حالتی است شبیه به سندروم خماری، که مصرف کنندگان مواد مخدر در صورت عدمِ مصرفِ ماده مصرفیِ خود از آن رنج می برند. وقتی فرد وارد چنین حالتی شد احساساتی از قبیل ترس، نگرانی، استرس، خشم و … را تجربه می کند حتی میزان و ساعت خواب بیمار و اشتها و رفتارهای فیزیولوژیکی او را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع آنچه که فرد از مصرف سیگار به دست می آورد لذت نیس بلکه رفع رنج ناشی از عدمِ تعادلِ سیستم هایِ حیاتیِ جسم است.

گرچه به مرور زمان فرد حتی با مصرفِ سیگار و یا قلیان هیچوقت دیگر آن حالتِ طبیعی قبل از مصرف را بدست نخواهد آورد و فکر می کند با افزایشِ مصرف میزان نیکوتین خود شاید بتواند این حالت طبیعیِ زمانِ قبل از مصرف بازگردد اما این کار مانندِ فرو رفتن از چاله به چاه است.

اکثر افراد در مواجه با سیگار به دفاع از آن می پردازند و انسان هایی با سن هایِ بالا را مثال می زنند و می گویند این ها 50 یا 60 سال سیگار مصرف کرده اند و تا سن 80 تا 90 سالگی هم عمر کردند. بله کاملاً درست است اما شاید بهتر باشد بیشتر بررسی کنیم و به عمقِ زندگی آن افراد و انواع مشکلات و بیماری های جسمی که در ظاهر  بدن آن ها چندان مشخص نیست  و بر اثر مصرفِ سیگار، قلیان و انواعِ دخانیاتِ به وجود آمده است پی ببریم. اکثراً افراد مسنی که نیکوتین را از طریقِ سیگار و قلیان مصرف می کنند دچار سکته می شوند و یا حتی در بسیار از موارد اگر نیکوتین را به صورت ناگهانی قطع کنند دچار سکته می شوند و اگر هم قطع نکنند باز هم سکته مثلِ سایه آن ها را تعقیب می کند. به قول معروف نه راه پس دارند و نه راه پیش.

عزیزانی که این مطلب را مطالعه می کنید خود بندهِ نیز از مصرف کنندگانِ شدیدِ سیگار و قلیان و انواع دخانیات و مواد مخدر بوده ام و تمام این مسائل را تجربه،لمس و مشاهده کرده ام و به طور حتم می گویم که سیگار در نهایت شما را خواهد کشت اما قاتلی است بسیار خاموش و از نظرها پوشیده. سیگار در طی درازمدت آسیب هایش نمایان می شود جایی که دیگر کار از کار گذشته است.

هر کسی که سیگار و دخانیات را برای من و شما زیبا جلوه می دهد مطمئن باشید در پی خیرخواهی شما نیست بلکه تنها در طلبِ منافع شخصیِ خویش است و بر ما واجب است که کمی بر این کلاه بسیار بزرگ که سرمان گذاشته اند و امروزه برای بسیاری از افراد و گروه ها یک ژست اندیشمندانه پیدا کرده است، تفکر نماییم.

علاوه بر تمام آسیب هایِ جسمانی که سیگار به افراد می زند، سرمایه و پول آن ها را نیز به دود تبدیل می کند. اگر می خواهید میزانِ مبلغی که روزانه، ماهانه و یا سالانه صرفِ سیگار می کنید را محاسبه کنید می توانید از اپلیکیشن هایی مانند  Flamy  و Smok Free استفاده کنید تا به شما یاد آور شود که چه مبلغ هنگفتی را به جیبِ مافیایِ دخانیات واریز می کنید به جای اینکه صرفِ هزینه هایِ دیگر زندگی خویش کنید.

جالب است این نکته را نیز یادآور شوم که میزانِ مرگ و میر بر اثر مصرفِ سیگار، قلیان و انواع دخانیات بیشتر از موادمخدر است. در واقع به عقیدهِ ما اعتیاد به نیکوتین هیچ تفاوتی با اعتیاد به موادِ مخدر ندارد و هر دو آنها تولیداتِ شیمیاییِ جسم که فرد برای ادامه حیات لازم دارند را از تعادل خارج کرده و یا مانع از تولیدِ آن ها می شود.

به همین دلیل است که فردِ بیمار ِمصرف کننده نیکوتین حتماً باید قبل از ساده ترین فعالیت روزانه خود مانند غذا خوردن و یا آشامیدن یک لیوانِ چای، سیگار خود را بکشد زیرا زمانی که سیستم های نام برده از تعادل خارج شوند فرد حتی نمی تواند چنین فعالیت های روزمره را به درستی انجام دهد.

از طرفی سیگار در اندیشه افراد باورهایی ایجاد می کند مانند اینکه زمانی که باران می بارد باید سیگار کشید و یا در یک منظرهِ زیبایِ طبیعت سیگار بسیار دلچسب است. این گونه افکار و باورها نیز نقشِ موثری در مصرفِ سیگار و دخانیات دارند.

شاید بگویید سیگار مزایایی هم دارد اما من هم بایستی در جواب بگویم بله قطعاً  که در جهان ما هیچ چیز مطلق نیست و می تواند به نسبت شامل فواید و مضراتی باشد اما باید میزانِ آن را  با ترازوی تفکر و تعقل اندازه گیری کرد و دید که کدام طرف سنگینی می کند؟

در رابطه با سیگار اگر سه سال پیش زمانی که هنوز مصرف کننده دخانیات بودم از من سوال می کردید می گفتم سیگار فوایدش بیشتر از مضراتش است اما امروز که اعتیاد من به سیگار درمان شده است با اطمینانِ کامل به شما می گویم که کفه مضرات سیگار به سنگینی یک وزنه صدتنی است و کفه فواید به مانند یک پَرِکاه. این را زمانی عمیقاً متوجه خواهید شد که از جهان مصرف سیگار و دخانیات خارج شوید.

اگر می خواهید برای اطلاع از نحوهِ درمانِ سیگار در کلینیک شفای سبز مطلع شوید و از آسیب زدن به جسم و جانِ خود  جلوگیری کنید روی این لینک کلیک نمایید و درمانِ خود را آغاز کنید.

 

 

(لازم به ذکر است مدلی که برای نحوهِ عملکرد و تولید استیلِ کولین و موادِ شیمیایی در بالا مطرح شد ممکن است از لحاظ علمی دارای نقص و یا ایراداتی باشد و شاید متخصصین و پزشکان محترمِ حوزه مغز و اعصاب بتوانند به شکل بهتر و عملی تر آن را مطرح کنند اما هدف بنده از این متن صرفاً آشناییِ اکثر انسان ها با فواید و مضرات مصرف نیکوتین است آن هم به گونه ای که برای تمام افراد جامعه قابل فهم و ادراک باشد.)

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (2)

  • Ahmad پاسخ

    سپاس از شما بابت توضیحات و نوشته خوبتان

    مهر ۸, ۱۴۰۱ در ۹:۰۸ ب٫ظ
    • مدیر پاسخ

      ممنون 🙏🌹

      مهر ۹, ۱۴۰۱ در ۸:۰۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پشتیبانی